.

این وبلاگ فقط جهت کمک به همکاران اطلاع رسانی میباشد وجنبه تبلیغاتی ندارد.

گزارش کامل همایش سراسری کانونها و جوامع استانها در اصفهان

نشست سراسری  روسای کانونها و جوامع سردفتران و دفتریاران  استانها ی کشور روز پنجشنبه 26/2/92 ساعت 9 صبح  در شهر اصفهان برگزار گردید

 در این نشست جناب آقای دکتر تویسرکانی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور - آقای دکتر انجم شعاع معاونت اموراسناد - آقای دکتر بکائیان معاونت املاک  و آقای دکتر مقدسی رئیس بازرسی  و سرپرست اموراسناد - آقای طالبی زاده مدیر کل حفاظت و اطلاعات -آقای سلیمانی معاونت برنامه ریزی و توسعه فناوری اطلاعات - آقای خالقی سرپرست اداره کل روابط عمومی – آقای کارگر مدیر دفتر رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین از هیئت مدیره کانون سرفتران و دفتریاران تهران آقایان دشتی اردکانی – سیروس – آقاصفری – عظیمیان – گودرزی – قاسمی و تعدادی دیگر از روسای کانونها و جوامع استانها شرکت داشتند.


از طرف جامعه سردفتران و دفتریاران استان آذربایجانشرقی آقایان سعید چشمائی اسکوئی و محمدرضا ادیب در این نشست حضور یافتند.

شروع جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز و سپس آقای مرادی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اصفهان ضمن عرض خیر مقدم به حضور کلیه حاضرین و میهمانان این نشست از ایجاد تغییرات اخیر که در خصوص استعلام الکترونیکی و حذف استعلام های ثبتی در اسناد اجاره توسط ریاست محترم سازمان انجام یافته تقدیر و تشکر نموده و مواردی را جهت سهولت روند کار دفاتر از مسئولین حاضر خواستار شدند از جمله این تقاضاها استقلال مالی کانونهای استانها و جلب نظر همکاران در کانونها و جوامع  جهت رفع ایرادات خدمات الکترونیکی و مشکلات مغفول مانده در قانون دفاتر اسناد رسمی و اعمال آن در لایحه جدید قانون دفاتر خصوصا شفاف سازی وضعیت حقوق و 15 درصد پاداش کارکنان دفاتر اسناد رسمی بود .

در ادامه این جلسه آقای دکتر تویسرکانی به ایراد سخنرانی پرداختند که به نقل از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدین شرح بود:

معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست روسای کانونها و جوامع سردفتری کشور که در اصفهان برگزار شد، نسبت به رفع بسیاری از دغدغه های خود در بدو ورود به سازمان ثبت ابراز خرسندی کرد و گفت:اکنون می ­توان چنین گفت که توجه مردم به جایگاه سردفتری بیش از پیش شده و بارقه­ های امید را می­ توان در میان مردم مشاهده نمود.
 دکتر "احمد تویسرکانی"افزود: سردفتر اسنادرسمی، به نمایندگی از طرف حاکمیت، اسناد را امضاء می­کند و سردفتری یک شغل صرفا خصوصی نیست بلکه خصوصی- حاکمیتی است و درواقع اسناد رسمی که در دفاتر اسنادرسمی امضاء می­شوند از تضمین حاکمیتی برخوردارند.
معاون قوه قضائیه ادامه داد: نقش سندرسمی در ارتقاء نظم عمومی و پیشگیری از ایجاد دعاوی در محاکم دادگستری بسیار موثر و کارامد است.
وی گفت: هرچه در گذر زمان به پیش می­رویم بیشتر در می­یابیم که در ایجاد نهاد سردفتری در کشور چه ابتکارات و نکاتی مورد توجه قرار گرفته است و اکنون نیز با تدبیر و خرد جمعی می ­توان تیرهائی را که به سمت نهاد سردفتری می­آید خنثی کرد و بدون تردید با سمت و سوئی که جامعه سردفتری کشور به طرف تحول و الکترونیکی شدن گرفته، جامعه طعم شیرین سردفتری را بیش از پیش خواهد چشید و از خدمات دقیق و سریع دفاتر اسنادرسمی بر بستر فضای مجازی بهره­مند خواهدشد .
تویسرکانی به مشکلات و معضلاتی که بر سر راه الکترونیکی کردن فرایندها وجود داشته اشاره کرد و افزود: با استقرار دستگاه­های کارت­خوان در صددرصد دفاتر و با الکترونیکی­ شدن استعلام­ها و اخیرا نیز حذف اوراق بهادار، روند الکترونیکی شدن امور و حرکت به سمت ثبت آنی شتابی روزافزون گرفته است که در نهایت موجب افزایش رضایت مردم از خدمات و خدمت­رسانی بهتر خواهدشد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با تصویب شورای سیاستگذاری سازمان، بزودی مقرر است؛ ارسال الکترونیکی خلاصه معاملات و سایر اقدامات الکترونیکی دفترخانه­ ها فقط با گواهی امضای الکترونیکی سردفتر ،معتبر و امکان­پذیر باشد.
معاون قوه قضائیه گفت: اکنون با هر اقدام جدید در حوزه الکترونیک و ثبت آنی، زمینه بروز فساد از بین می­رود و کاغذبازی­ کاهش می یابدو بروکراسی به سمت حذف شدن پیش خواهد رفت که در مجموع برای مردم و کشور بسیار با ارزش­ اند و قدم جدی در مسیر ارتقاء سلامت اداری به حساب می­ آید.
تویسرکانی با اشاره به اینکه اکنون دفاتر اسنادرسمی در یک مرحله گذار از سیستم سنتی به الکترونیک هستند گفت: این سرعت و شفافیت توام با دقت و پشتوانه حاکمیت سردفتران و دفتر یاران و تجربه نزدیک به یک قرن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسنادرسمی ، روزبه روز اقبال عمومی را به طرف ثبت رسمی در کشور بیشتر خواهد کردو اقدام اخیر این سازمان در حذف استعلام از اسناد اجاره برای مدت سه سال و کمتر از آن، اقدامی مهم در راستای تسهیل تنظیم اسنادرسمی و حذف کاغذبازی است.
وی به لزوم ساماندهی تشکل­های سردفتری اشاره کرد و گفت: در اصلاح قانون دفاتر اسنادرسمی این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و شاهد یک ساختار منظم و اساسی در کانون­های سردفتری در سراسر کشور هستیم.
تویسرکانی با اشاره به اینکه در بودجه امسال، تلاش شده تا توجه به تشکل­های سردفتری در استان­ها بیشتر باشد، افزود: البته در سال آتی قطعا بهتر به این موضوع توجه خواهدشد.
وی افزود: مواردی همچون بیمه، از مواردی هست­ند که باید برایشان چارچوب گذاشت و اگر با همفکری و اخذ نظر اکثریت، به چارچوبی رسیدید، محکم و استوار همان مسیر به پیش بروید و منتظر نمانید.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اینکه در تمام استان­ها، کانون­ها و جوامع سردفتری دارای ساختمان باشند یک اصل است و درخواست بنده این است که اعتبار درنظر گرفته برای این امر را به نسبتی مشخص بین تمام استان­ها تقسیم کنید و حداقل­های مورد نیاز را درنظر بگیرید تا همه استان­ها از امکانات متناسب با تعداد دفاتر خود برخوردار باشند.
وی به لزوم آگاه­ سازی مردم درخصوص سندرسمی و جایگاه دفاتر اسنادرسمی و نیز آگاه سازی سردفتران از تصمیمات اشاره کرد و گفت: تبیین سیاست­ها و اقدامات می­ تواند نقش مهمی در ایجاد امید داشته ­باشد و الحمدلله این روند، روز به روز در حال بهتر شدن است.

بعد از خاتمه سخنرانی آقای دکتر تویسرکانی اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران اصفهان ابلاغ های خود را توسط ریاست محترم سازمان دریافت نمودند.

 

بعد از این مراسم و اعلام تنفس ، جلسه با حضور آقای دکتر انجم شعاع معاونت امور اسناد سازمان ادامه یافت

آقای دکتر انجم شعاع در شروع سخنان خود بر لزوم روشنگری و شفاف سازی اذهان عمومی در رابطه با امور دفاتر اسناد رسمی  توسط جوامع و کانونها ،جهت جلوگیری از بعضی برداشتهای اشتباه و سوء نیت ها ، مشابه مصاحبه ها و نظرسنجی هائی که در صدا و سیما و بعضی رسانه ها در رابطه با ماده 29 و اسناد خودرو انجام گرفت همچنین  در بحث بنگاههای معاملات املاک طوری انعکاس دادند که این تصور شود که دفاتر اسناد میخواهند جایگزین بنگاهها شوند در حالیکه این درست نیست سخن ما این است که بنگاهها در امور حقوقی و با تنظیم مبایعه نامه در یک امر حقوقی دخالت نکنند تا مردم و مراجع قضائی در مواجه با هجوم پرونده های مطروحه دچار مشکل نشوند دکتر انجم شعاع با اشاره به فعالیت جامعه سردفتران و دفتریاران آذربایجانشرقی گفتند : مطلع شدیم جامعه سردفتران آذربایجانشرقی فعالیتهای روشنگرایانه و رایزنی های خوبی با مسئولین و مقامات مربوطه انجام دادند که از سایر استانها نیز همین انتظار را داریم .

 

درادامه این جلسه آقای دکتر انجم شعاع به مسائل مطرح شده پاسخ داده  و جهت عملکرد مناسب و قانونی در بعضی از موارد و مشکلات همکاران ارائه طریق نمودند .

 از جمله این موارد استفاده همکاران از پرینتر جهت چاپ دفاتر  بود که آقای دکتر انجم شعاع گفتند همچنانکه  در زمان استفاده از ماشینهای تایپ و سپس انواع پرینترها در چاپ اسناد سازمان ثبت مخالفتی ننمود الان هم برای  استفاده از پرینترها در دفاتر مخالفتی ندارد.

از دیگرموارد مطرح شده اخذ بهای اوراق مصرفی دفاتر در تنظیم اسناد از ارباب و رجوع بود که ایشان گفتند زمانی که اوراق از طریق ادارات ثبت در اختیار دفاتر قرار داده میشد هزینه آن توسط دفاتر دریافت و دفاتر نیز مجاز بودند این هزینه را از ارباب و رجوع دریافت نمایند الان با راه اندازی اوراق جدید، چون دفاتر بابت این اوراق هزینه پرداخت میکنند میتوانند هزینه این اوراق را در حد متعارف و معقولی از ارباب و رجوع دریافت نمایند.

ایشان در ادامه گفتند سیاست سازمان این است که تا آنجا که امکان دارد بسیاری از امور سازمان به دفاتر سپرده شود . و همچنین گفتند در تهران چند دفتر به عنوان پایلوت دفاتر پیشخوان  قضائی قرارداده شده .

دکتر انجم شعاع  نسبت به سئوال آقای چشمائی اسکوئی در ارتباط با ارزش واقعی املاک موضوع تبصره الحاقی به ماده 58 آئین نامه  گفتند اختلاف نظری در این رابطه وجود دارد که بعضی دوستان معتقدند زمانی که ریاست محترم قوه قضائیه این تبصره را به آئین نامه الحاق کردند اصل بر اعتبار آئین نامه 1317 بوده و بعضی از دوستان مخالف این نظر هستند لکن در بحث حق التحریر املاک تصور بنده و بعضی از مسئولین در قوه قضائیه این بود که اگر بر مبنای ارزش واقعی حق التحریر گرفته شود چون ارزش واقعی در مواقعی به 300 برابر ارزش معاملاتی میرسد پس حق التحریر هم 300 برابر میشود که با ارائه گزارشات و بررسی موضوع معلوم شد اینچنین نیست که در اینمورد در حال بررسی هستیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

بعد از سخنان آقای دکتر انجم شعاع آقای سلیمانی در رابطه با مسائل سامانه الکترونیک پاسخ گفتند از جمله در رابطه با افزایش تعداد اوراق دفاتراز طریق سامانه گفتند سعی میکنیم تعداد اوراق دریافتی دفاتر را به 200 برگ برسانیم.

بعد از این جلسه مسئولین سازمان سالن را ترک کرده و جلسه هیئت مدیره کانون با روسای کانونها و جوامع حول محور بیمه تکمیلی همکاران شهرستانها ادامه یافت . نظر به مفصل بودن بحث و پیشنهاد های همکاران از استانهای مختلف ادامه بحث به بعد از ظهر موکول گردید.

ساعت 17 بعد از ظهر موضوع بیمه تکمیلی و نحوه ارائه خدمات درمانی  همکاران توسط کانون مرکز ادامه یافت که آقای سیروس پیشنهاد دادند موضوع بیمه و خدمات درمانی همکاران شهرستانی به خود کانونها و جوامع هر استان  سپرده شود لیکن به جهت موانع قانونی که وجود دارد باید  اصلاح آئین نامه از طریق سازمان به ریاست محترم قوه قضائیه پیشنهاد گردیده و در صورت  تصویب این امر به  استانها سپرده شود .

موضوع مطرح شده با کش و قوسهای فراوانی از طرف هیئت مدیره کانون مرکز و کانونها و جوامع استانها روبرو شد که در نهایت با پیشنهاد آقای چشمائی اسکوئی و قبول کلیه حاضرین جلسه مقرر گردید تا زمان پیشنهاد و اصلاح آئین نامه مورد نظر بدین ترتیب عمل شود که:

مراکزخدمات درمانی ، بیمارستانها ، آزمایشگاهها و داروخانه ها ی هر یک از شهرهای بزرگ توسط کانونها و جوامع استانها  شناسائی و به کانون مرکز جهت انعقاد قرارداد معرفی شوند و کانون مرکزموظف است با مراکز مذکور جهت ارائه خدمات درمانی  همکاران قرارداد منعقد و هزینه خدمات ارائه شده را با کسر فرانشیز پرداخت نماید و همکاران در صورت مراجعه به مراکز مذکور فرانشیز خود را پرداخت و بقیه را مراکز مذکور از کانون دریافت نمایند.

در صورتی همکاران بنابر هر دلیل نتوانستند از مراکز درمانی طرف قرارداد کانون استفاده نمایند و به مراکز غیر طرف قرارداد مراجعه نمودند فاکتور هزینه ها پرداخت شده را به کانون مرکز ارسال و کانون حداکثر ظرف یکماه از تاریخ وصول فاکتور های مذکور، امور مربوط به رسیدگی به مدارک و پرداخت وجه به همکاران را انجام دهد و در صورتی که هرگونه نقص و ایرادی در مدارک باشد ظرف مدت یکماه به همکاران اعلام نماید تا رفع نقص شود .

ضمنا مقرر گردید دستورالعمل پرداخت حق درمان و نیز مواردی که شامل پرداخت بیمه درمان میگردد توسط کانون سردفتران و دفتریاران تهران به کلیه مراکز استان ارسال گردد تا همه همکاران قبل از اقدام به دریافت خدمات درمانی از موارد و سقف پوشش هزینه های درمانی کانون مطلع و آگاه باشند .

و همچنین در صورت ارسال هزینه ها توسط همکاران به کانون تهران ، همزمان با استرداد وجوه صورتحسابی از طرف کانون به همکاران ارسال تا مشخص شود هزینه پرداختی کانون  به چه صورت و فرانشیز کسر شده چه میزانی بوده و اگر مواردی وجود دارد که از تعهدات درمانی کانون خارج است آنرا نیز صراحتا قید و مشخص نمایند .

و نهایتا پیشنهاد گردید این موارد صورتجلسه گردیده و به امضای حاضرین در جلسه و هیئت مدیره کانون مرکز رسیده و نسخه ای از آن به حاضرین تحویل گردد.

 مقرر گردید همایش بعدی یکماه بعد در استان قزوین برقرار  و دستور جلسه همایش بعدی تدوین و اصلاح آئین نامه بیمه و بازنشستگی کانونهای استانها و تعیین بودجه و شرح وظایف آنها باشد.

 

 

این جلسه ساعت21  خاتمه یافت .

نویسنده : سردفتر مهرداد عزبدفتری : ۱٢:٢٦ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۳٠ اردیبهشت ۱۳٩٢
Comments نظرات () لینک دائم